29. jun. 2013

Naa men saa drejede vi til hoejre og koerte ind I beautiful, beautiful Colorado. Jesper havde investigeret lidt I omraaedet og foerste nat blev I Colorado Springs, med udsigt over bjergene og Pikes Peak. Dagen efter koerte vi til toppen, 14000 fod. Pyh, det kunne man godt maerke I hovedet. Derefter stod den paa Garden of the Gods. Vi koerte videre til Red Feather Lake. Egentlig var det meningen vi kun skulle vaere der en nat. Men det var saa idyller. Koebmanden havde meget faa ting, men max udstyr I fiskegrej. Saa vi koebte maelk, cornflakes og fiskegrej. Een fiskestang til deling. Ej, den gik ikke helt. Da vi vandrede tilbage til vores hytte, gik vi forbi og lejede hytten en ekstra nat. Og laante hytteudlejerens fiskestang. Og fik noget braende med. Der blev koldt om aftenen. Boernene fiskede resten af dagen. Om aftenen fik Zorro det daarligt. Han gik rundt med krum ryg, proevede at kaste op og havde oppustet mave. Google forslag var GDV. Tarmslyng med maven, maven sn;urrer rundt og lukker I begge ender. Meget pinefuldt og eneste udvej operation. Vi ringede til dyrlaegen. Ja, det lyder som det. 70 km senere kl. 1 om natten var Jesper fremme ved dyrlaegen, og de kunne ved roentgen konstatere, at maven havde vendt sig tilbage igen. Lige inden Jesper koerte derind, gav han Zorro massage og det havde aabenbart hjulpet. "Whatever you did, you should publish it" sagde dyrlaegen. Zorro fik det bedre, vi var paa tur igen. Koerte nordpaa. Wyoming, South Dakota. Skulle jo se Mount Rushmore. Af alle de steder vi ville besoege I USA var Mount Rushmore en af dem. Inden vi tog afsted fra Alabama sagde Paul og Amy dog at vi skulle tage hen og se Crazy Horse monumentet foerst. Havde ikke hoert om det inden. Men det var saa fantastisk. Historien om Indianeren og stenhuggeren, der gaar I gang med det kaempe projekt at lave Crazy Horse monumentet. Der er en masse historie knyttet til omraadet. Vi talte med en Oglala Sioux indianer, der solgte boeger. Han var 77 aar, havde floejet I Vietnam krigen. Selvfoelgelig koebte jeg to boeger af ham. Efter det var Mount Rushmore lidt lille. Naa men legepladsen paa campingpladsen var sjov og vi (Jesper og jeg) havde en skod aften, med koldt telt og unger der ikke ville sove. Indimellem skulle jeg rende frem og tilbage til vaskebygningen for at vaske toej. Ahhhr. Er bare ved at blive for gammel og luxus til det.

Turen gaar videre til Wyoming. Cody. 5 timer derfra sidder vi og faar frokost. Lige pludselig opdager Jesper, at Lucas har en kaempe haevelse over den ene fortand. Turen gaar nu til tandlaegen I Cody. Vi naar tandlaegen lige inden lukketid. Lucas faar taget roentgen. Og faar antibiotika. Tanden skal rykkes ud, naar vi kommer til Californien. Vi fik heldigvis et nummer til en rigtig god tandlaege af vores udlejere.  Cody og Yellowstone var fantastisk. Vi saa hjorde lige uden for vores hytte, bison I stoerrere flokke I Yellowstone. Desvaerre ingen bjoerne og ulve. Men en enkelt bjergged.

Salt Lake City. Naeste stop. Paen by, meget salt derude paa landet. OG SAA koerte vi endelig over statsgraensen til Californien. Jaaaah, boede dejligt I en lejlighed, I Lake Tahoe. Eeeej, et dejligt sted mand. Coyotes om aftenenen og morgenen. San Francisco var ok, men svaer at opleve med en hund og tre smaa boern. Paen by dog. Paa vejen til vores Nye hus holdt vi ind ved Pottery Barn Kids og koebte Nye senge til boernene. De kommer maaske paa Jespers foedselsdag. Boernene glaeder sig. Marius og Lucas isaer, der skal dele bunkbed.